Αν δεν εφαρμοστεί το 7/5 για All Inclusive Κως, Καρδάμαινα, Τιγκάκι, Μαρμάρι, Ψαλίδι, Λάμπη προς ερημοποίηση...
29/7/2013
Τα λάθη, τις παραλείψεις αλλά και τα αισιόδοξα στοιχεία σχετικά με την τουριστική κίνηση στο νησί της Κω, επισημαίνει μεταξύ άλλων σε αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στο Rhodes Times ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κω κ. Μηνάς Χατζημιχαήλ, ο οποίος μιλάει για τις συνέπειες του All Inclusive, το οποίο επέφερε τεράστια κατάρρευση στην τοπική οικονομία και σε κάθε άλλη περιοχή που εφαρμόστηκε. Ακόμη, μιλάει για την κίνηση στην Κω αλλά και για τις αγορές που επιλέγουν το νησί του Ιπποκράτη.
Συνέντευξη στην Πέγκυ Ντόκου
Κύριε Χατζημιχαήλ βρισκόμαστε στο τέλος Ιουλίου και θα ήθελα να μας δώσετε μια εικόνα από την τουριστική κίνηση στην Κω. Υπάρχει αύξηση σε σχέση με πέρσι και τι περιμένετε έως το τέλος της σεζόν;
Κυρία Ντόκου, ευτυχώς τα τελευταία χρόνια και παρά τις αντίξοες συνθήκες, η Κως όπως και η Ρόδος, παρουσιάζουν μια αισθητή ανάκαμψη στον αριθμό των αφίξεων τουριστών σε σχέση με προηγούμενες χρονιές και συγκριτικά με άλλους σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας.
Η Κως έχει και πάλι φέτος μια μεγάλη ποσοστιαία αύξηση στον αριθμό των αφίξεων, η οποία μέχρι στιγμής και ειδικά σε κάποιες αγορές (πρώην Σοβιετικές δημοκρατίες, Σκανδιναβικές χώρες κ.α.) πλησιάζει και το 100%.
Πιστεύω ότι τελικά η χρονιά θα κλείσει με διψήφιο θετικό νούμερο που θα κυμανθεί γύρω στο 20%.
Όμως διαχρονικά κάνουμε δύο σοβαρά λάθη σαν χώρα. Πρώτον μετράμε αφίξεις αντί να μετράμε διανυκτερεύσεις και δεύτερον δεν μετράμε την αγοραστική δύναμη των πελατών -άρα τα πραγματικά έσοδα. Διότι και ο χρόνος παραμονής των τουριστών στα νησιά μας έχει μειωθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια αλλά και η αγοραστική δύναμη και η ποιότητα των πελατών είναι σαφώς κατώτερη.
Με τις χιλιάδες των κλινών που προστέθηκαν και που συνεχίζουν να προστίθενται κάθε χρόνο στα νησιά μας, καταστρατηγούμε μόνοι μας τον θεμελιώδη νόμο της αγοράς, τον νόμο της προσφοράς και της ζήτησης.
Έτσι βάζουμε βούτυρο στο ψωμί των Tour Operators, ώστε να πετυχαίνουν συνεχώς εκπτώσεις επί εκπτώσεων στις τιμές των ξενοδοχείων. Αποτέλεσμα; Έχουμε καταφέρει να προσελκύσουμε όλη την «φτωχολογιά» της Ευρώπης, με τις ανάλογες δυσάρεστες συνέπειες στην τοπική αγορά.
Στην περιοχή μας, πανθομολογείται ότι το ‘βραχιολάκι’ παραμένει μια αναγκαιότητα αλλά έχει μετατραπεί και σε δίκοπο μαχαίρι αφού οι πελάτες δεν ξοδεύουν. Πώς έχει η κατάσταση στην Κω; Τι πρέπει να γίνει για το all inclusive κατά την γνώμη σας, να παραμείνει ή να αλλάξει στο μέλλον;
Το «βραχιολάκι», όπως χαριτωμένα περιγράφετε τα πακέτα διακοπών “All Inclusive”, έχει φέρει μια δραστική μετάλλαξη στα χαρακτηριστικά του τουριστικού προϊόντος κάθε περιοχής που εφαρμόστηκε, επίσης έχει αλλάξει δραστικά, προς το χειρότερο, την ποιότητα των πελατών που επισκέπτονται την Κω και την Ρόδο, αλλά το σημαντικότερο είναι ότι έχει επιφέρει τεράστια κατάρρευση στην τοπική οικονομία με εμφανείς πλέον επιδράσεις και στον κοινωνικό ιστό των νησιών μας.
Όταν βλέπεις υγιείς, μέχρι πρότινος, επιχειρήσεις να κλείνουν η μια πίσω απ την άλλη ή να φυτοζωούν, όταν βλέπεις μικρά οικογενειακά ξενοδοχεία και άλλες τουριστικές μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, που ήταν η ζωντανή διαφήμιση των νησιών μας, να βρίσκονται σε απόγνωση, όταν βλέπεις ολόκληρες περιοχές του κέντρου να ερημώνουν, τότε κάτι πολύ σοβαρό συμβαίνει.
Κάτι που δεν μπορούμε πλέον να κοιτάζουμε αμέτοχοι, παρακολουθώντας ουσιαστικά το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου.
Θα σας αναφέρω ένα συγκεκριμένο παράδειγμα, συνέβη πέρυσι στην πιο ανεπτυγμένη περιοχή της Λέσβου, την Μόλυβο. Περιοχή που διαθέτει αρκετά «All inclusive» ξενοδοχεία. Μεγάλος Tour Operator λοιπόν, έστειλε εγγράφως έντονη διαμαρτυρία στις τοπικές αρχές, γιατί λόγω των πολλών κλειστών επιχειρήσεων και τουριστικών καταστημάτων στην περιοχή, οι πελάτες του διαμαρτύρονταν ότι ο Μόλυβος αποτελεί σκηνικό εγκαταλειμμένου και μελαγχολικού τοπίου.
Σας θυμίζει τίποτα; Αν κάνετε μια βόλτα σε κάποιες περιοχές της Κω, όπως Καρδάμενα, Μαρμάρι, Τιγκάκι, Λάμπη, Ψαλίδι αλλά και στο κέντρο της πόλης το βράδυ θα διαπιστώσετε ότι προς τα εκεί βαδίζουμε και εμείς.
Οι ίδιοι οι Tour operators που δημιούργησαν το φαινόμενο «All inclusive», αρχίζουν να συνειδητοποιούν ότι κάποια στιγμή θα τους γυρίσει μπούμερανγκ.
Ως μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων έφερα σαν έκτακτο θέμα στην περασμένη συνεδρίαση: «Το All inclusive και οι δυσμενείς επιπτώσεις του στις τοπικές οικονομίες».Εκεί πρότεινα, σαν ένα μέτρο εξομάλυνσης των δυσμενών επιπτώσεων του, στις τοπικές οικονομίες των νησιών μας, την φόρμουλα 7/5. Δηλαδή για κάθε 7 διανυκτερεύσεις σε «All inclusive» ξενοδοχεία, να έχουν 5 ημέρες το πακέτο «All inclusive» και 2 ημέρες μόνο πρωινό. Έτσι για τουλάχιστον δύο μέρες θα κινηθούν έξω στην αγορά, θα δοκιμάσουν τις τοπικές γεύσεις, θα κάνουν τα ψώνια τους και θα ζήσουν την Ελληνική φιλοξενία.
Ομολογώ ότι εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, δεν βρήκα την θετική ανταπόκριση που ευελπιστούσα ότι θα έχω, για ένα τόσο σημαντικό θέμα, από το Δ.Σ. της Π.Ο.Ξ., όμως δόθηκε η αφορμή να αρχίσει μια συζήτηση και ένας σοβαρός διάλογος για το θέμα.
Απόδειξη: Ανέλπιστα όταν μαθεύτηκε η ενέργειά μου στην Κω, μεγάλος Τουριστικός παράγοντας του νησιού, εκπρόσωπος πολλών και μεγάλων Tour Operator, μου δήλωσε ότι οι Εταιρείες που εκπροσωπεί δεν θα έβλεπαν με κακό μάτι μια τέτοια πρωτοβουλία, αρκεί να υπάρχει και η βούληση από την πλευρά των ξενοδόχων.
Απόδειξη: Ανέλπιστα όταν μαθεύτηκε η ενέργειά μου στην Κω, μεγάλος Τουριστικός παράγοντας του νησιού, εκπρόσωπος πολλών και μεγάλων Tour Operator, μου δήλωσε ότι οι Εταιρείες που εκπροσωπεί δεν θα έβλεπαν με κακό μάτι μια τέτοια πρωτοβουλία, αρκεί να υπάρχει και η βούληση από την πλευρά των ξενοδόχων.
Μάλιστα πριν λίγες ημέρες, στην Γενική Συνέλευση της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου που παρευρέθηκα, ο Πρόεδρος της Π.Ο.Ξ. κ. Γιάννης Ρέτσος έφερε προς συζήτηση το θέμα του All Inclusive, τονίζοντας ότι πράγματι πρέπει να βρεθεί μια χρυσή τομή.
Πλέον οι Tour Operators έχουν αρχίσει να αισθάνονται το πρόβλημα που οι ίδιοι δημιούργησαν. Υπάρχουν λύσεις λοιπόν, αρκεί να έχουμε την θέληση να ψάξουμε να τις βρούμε. Αλλοιώς βαδίζουμε προς ερημοποίηση των νησιών μας και καταστροφή των τοπικών κοινωνιών.
Ποιες αγορές επιλέγουν φέτος την Κω; Οι Ρώσοι και οι Τούρκοι έχουν κάνει την διαφορά όπως αναμενόταν;
Ευτυχώς τα νησιά μας είναι ευλογημένα από τον Θεό, πραγματικά όλο και περισσότερες αγορές ανοίγονται κάθε χρόνο για την Κω. Οι Ρώσοι αλλά και οι τουρίστες από άλλες πρώην Σοβιετικές χώρες, αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο κάθε χρόνο στο νησί. Λόγω δε της κοντινής απόστασης από τα απέναντι Τουρκικά παράλια και το διάσιμο για τους Τούρκους Bodrum, αλλά και λόγω της διευκόλυνσης στην έκδοση Visa στους Τούρκους πολίτες, η κίνηση από Τουρκία έχει πολλαπλασιαστεί. Μπορεί να μην έχουν κάνει την προσδοκώμενη μεγάλη διαφορά έχουν όμως τονώσει αρκετά την αγορά κυρίως στην πόλη της Κω.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ:
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου