Τελικά αυτοί που λένε ότι ο τόπος μας είναι “ευλογημένος” δεν φαίνεται να έχουν άδικο, καθώς μετά από τα κοιτάσματα πετρελαίου στην περιοχή της Θάσου και τον χρυσό και άλλα πολλά μέταλλα στο Παγγαίο όρος
σύντομα αναμένεται να ξεκινήσουν έρευνες στον κόλπο της Καβάλας -αλλά και σε ολόκληρο το Βόρειο Αιγαίο από την Ιερισσό ως το Δέλτα του Έβρου και την Σαμοθράκη- για σπάνιες γαίες. Οι έρευνες, σύμφωνα με δημοσιεύματα του capital.gr, θα ξεκινήσουν τις επόμενες εβδομάδες από το ωκεανογραφικό πλοίο “Αιγαίο” το οποίο και θα προχωρήσει σε γεωτρήσεις μέσα από τις οποίες οι επιστήμονες θα ελέγξουν τα λεγόμενα “προσχωματικά κοιτάσματα βαρέων ορυκτών” με στόχο να διαπιστώσουν εάν τα πιθανά κοιτάσματα είναι οικονομικά βιώσιμα. Οι έρευνες αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στο 2015.
Το όλο project συντονίζει το Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΙΓΜΕ) και εκτελεί το Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών με βάση στοιχεία που ελήφθησαν στα μέσα της δεκαετίας του 80. Τα στοιχεία αυτά είχαν δώσει ενδείξεις για συγκέντρωση τιτανίου (το οποίο, λόγω της εξαιρετικής του αντοχής και του μικρού του βάρους, χρησιμοποιείται ευρύτατα -μεταξύ άλλων- σε ιατρικές εφαρμογές όπως η κατασκευή ορθοπεδικών υλικών και οδοντικών εμφυτευμάτων) και κοβαλτίου, στοιχείων τα οποία μπορεί να μην ανήκουν στις σπάνιες γαίες αλλά αποτελούν σημάδια ότι μπορεί να υπάρχουν τα χημικά στοιχεία σπάνιες γαίες στις ακτογραμμές του Βορείου Αιγαίου.
Το project, μάλιστα, συγκεντρώνει το έντονο ενδιαφέρον των Κινέζων μιας και η ζήτηση για σπάνιες γαίες στην Κίνα είναι αρκετά μεγάλη λόγω της χρήσης τους σε πλήθος βιομηχανικών εφαρμογών (και αυτό παρά το γεγονός ότι πάνω από το 90% των παγκόσμιων αποθεμάτων στα μεταλλεύματα αυτά βρίσκονται στην Κίνα!). Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι οι σπάνιες γαίες αποτέλεσαν το επίκεντρο της πρόσφατης συνάντησης του υπουργού ΠΕΚΑ Γιάννη Μανιάτη με τον πρέσβη της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας Zou Xiaoli.
Τι είναι οι σπάνιες γαίες
Οι σπάνιες γαίες είναι 16 μεταλλικά στοιχεία (ή 17, αν συνυπολογίσει κανείς το σκάνδιο το οποίο μερικές φορές κατατάσσεται στην κατηγορία αυτή) που αποκαλούνται έτσι λόγω της εξαιρετικής τους σπανιότητας και είναι απαραίτητα, μεταξύ άλλων, στην παραγωγή ηλεκτρονικών υπολογιστών, αυτοκινήτων, δορυφόρων, ανεμογεννητριών, κ.ά..
Στην κατηγορία αυτή υπάγονται τα ακόλουθα χημικά στοιχεία που μόνο για λόγους ευκολίας (μιας και όλα έχουν τις ίδιες φυσικές και χημικές ιδιότητες) υποδιαιρούνται σε τρεις υποομάδες:
1η Υποομάδα: Λανθάνιο, Δημήτριο, Πρασεοδύμιο, Νεοδύμιο, Προμήθειο και Σαμάριο
2η Υποομάδα: Ευρώπιο, Γαδολίνιο και Τέρβιο
3η Υποομάδα: Δυσπρόσιο, Όλμιο, Ύτριο, Έρβιο, Θούλιο, Υτέρβιο και Λουτέτσιο
Γραφειοκρατικά προβλήματα
Ωστόσο, δεν θα μπορούσαν να απουσιάσουν η γραφειοκρατία και τα χρηματοδοτικά προβλήματα. Το ερευνητικό αυτό πρόγραμμα, προϋπολογισμού 1,5 εκατ. ευρώ, αρχικά προγραμματιζόταν να ξεκινήσει πριν από ενάμιση χρόνο. Ωστόσο, λόγω προβλημάτων χρηματοδότησης «πάγωσε». Ακόμη και σήμερα εκκρεμεί η καταβολή από το Δημόσιο στο ΕΛ.ΚΕ.ΘΕ. περίπου 200.000 ευρώ, ποσού απαραίτητου για να ξεκινήσουν οι έρευνες.
Απαιτείται ακόμη, να αντιμετωπιστούν ορισμένα γραφειοκρατικά εμπόδια που σχετίζονται με τη χρηματοδότηση του έργου από το ΕΣΠΑ, ωστόσο, πηγές που συμμετέχουν στο εγχείρημα αισιοδοξούν ότι τα όποια προβλήματα είναι πλήρως διαχειρίσιμα. Ήδη, πάντως, το ΕΛ.ΚΕ.ΘΕ. έχει ολοκληρώσει αντίστοιχα ερευνητικά προγράμματα στην Μήλο και στην υποθαλάσσια περιοχή του Κολούμπο, του υποθαλάσσιου ενεργού ηφαιστείου που απέχει εξήμισι χιλιόμετρα από τη Σαντορίνη.
Ποιο είναι το ωκεανογραφικό σκάφος Αιγαίο
Το ωκεανογραφικό “Αιγαίο” ναυπηγήθηκε στα ναυπηγεία Χαλκίδας και καθελκύστηκε το Δεκέμβριο του 1985. Το 1996 ξεκίνησε ευρείας κλίμακας μετασκευή, με αύξηση του μήκους στα 61,51 μέτρα, η οποία ολοκληρώθηκε το 1999. Το “Αιγαίο” είναι εξοπλισμένο με όλα τα τελευταίας τεχνολογίας όργανα και χρησιμοποιείται και από άλλους Ελληνικούς φορείς (ΙΓΜΕ, Υπ. Πολιτισμού, Πανεπιστήμια) ικανοποιώντας ανάγκες εθνικών και διεθνών προγραμμάτων, τόσο στα Ελληνικά χωρικά ύδατα όσο και σε ολόκληρη τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα. Ο χρόνος απασχόλησής του φθάνει ή και ξεπερνά τις διακόσιες πλεύσιμες ημέρες το χρόνο.
Κάντε κλικ ΕΔΩ για εικονική περιήγηση στο πλοίο
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου